اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرد:

آسمان مه‌آلود و بارش برف و باران در تهران | کاهش دما طی امروز

جام جم آنلاین از افزایش بارش‌ها و مخاطرات جوی در روزهای پیش‌رو گزارش می‌دهد

بارش‌های سنگین و گسترده در کشور | فعالیت ‌قویترین سامانه بارشی سال ‌‌

بسیاری از استان‌های کشور امروز شاهد بارش سنگین برف و باران خواهند بود. این بارش‌ها به حدی قابل ملاحظه است که می‌توان گفت برخی استان‌ها قویترین سامانه بارشی سال را تجربه خواهند کرد. به همین دلیل کارشناسان هواشناسی نسبت به شکل‌گیری مخاطرات جوی مانند سیل، مسدود شدن راه‌های روستایی و افزایش ترافیک و تصادفات هشدار می‌دهند.
بسیاری از استان‌های کشور امروز شاهد بارش سنگین برف و باران خواهند بود. این بارش‌ها به حدی قابل ملاحظه است که می‌توان گفت برخی استان‌ها قویترین سامانه بارشی سال را تجربه خواهند کرد. به همین دلیل کارشناسان هواشناسی نسبت به شکل‌گیری مخاطرات جوی مانند سیل، مسدود شدن راه‌های روستایی و افزایش ترافیک و تصادفات هشدار می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۹۶۳۸۷

به گزارش جام جم آنلاین، کارشناسان هواشناسی تاکید می‌کنند که میزان بارش‌ها در چند روز آینده قابل توجه خواهد بود. به همین دلیل سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز اعلام کرده است که با توجه به احتمال بارش‌‌ سنگین برف و باران در 19 استان نیروهای این جمعیت به حالت آماده‌‌باش در آمده‌اند.

شرایط بارش برف در برخی استان‌ها به شکلی است که اداره‌ هواشناسی ‌کرمانشاه دراین خصوص هشدار سطح قرمز صادر کرده است. ‌

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا‌ در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تاکید می‌کند: براساس نقشه‌های هواشناسی برای امروز سه شنبه بارش‌های شدیدی را ‌در استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان،‌ کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام و کرمانشاه خواهیم داشت.

آن طور که او توضیح می‌دهد‌ بارش‌ها در بخش‌هایی از استان مرکزی، ارتفاعات رشته کوه البرز به ویژه محورهای مواصلاتی بین تهران، البرز و قزوین با استان‌ها شمالی عمدتا برفی خواهد بود. به همین دلیل احتمال وقوع مخاطرات در این محورها جدی است‌.

شهروندان در بیشتر مناطق کشور امروز بارش‌های گسترده ‌را تجربه خواهند کرد. به همین خاطر کارشناسان نسبت به وقوع سیلاب در برخی استان‌های جنوبی کشور نیز هشدار می‌دهند.

به این ترتیب می‌توان گفت که امروز آسمان شمال بوشهر، شمال فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، اصفهان، مرکزی، همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، قم، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی و ‌رضوی،‌ مازنداران و گیلان بارانی خواهد بود.

با توجه به این شرایط ضیائیان به شهروندان توصیه می‌کند که ‌تا حد امکان از سفرهای بین شهری خودداری کنند و در صورت ضروری بودن سفر پیش از حرکت از شرایط مسیر ‌آگاه شوند.

آن طور که او توضیح می‌دهد در روز‌های پیش رو قطعا بارش برف را در بیشتر ارتفاعات و گردنه‌های کشور شاهد خواهیم بود و این شرایط می‌تواند‌ مشکلاتی جدی را در این مناطق ایجاد کند. برای نمونه برخی معابر ‌مسدود خواهد شد.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا‌ درپاسخ به این پرسش که میزان افت دما در روزهای پیش‌رو چقدر خواهد بود؟ عنوان می‌کند: میزان افت دما به اندازه سامانه‌ای که مدتی پیش کشور را تحت تاثیر قرار داد نخواهد بود. اما از اواخر وقت چهارشنبه شهروندان کاهش دما را در بیشتر مناطق کشور تجربه خواهند کرد و این شرایط تا‌‌ شنبه آینده ادامه خواهد یافت. اما از یکشنبه آینده دوباره شاهد افزایش دما ‌خواهیم بود.

‌ قویترین سامانه‌ بارشی؟

بارش‌های سنگین و گسترده در کشور | فعالیت ‌قویترین سامانه بارشی سال ‌‌

با توجه به هشدارهایی که در خصوص فعالیت سامانه بارشی پیش رو صادر شده است، این پرسش برای برخی شهروندان مطرح شده است که آیا این سامانه قویترین سامانه بارشی امسال است؟ او در پاسخ به این پرسش عنوان می‌کند:‌ میزان تاثیر گذاری این سامانه در مناطق کشور متفاوت خواهد بود. با این حال براساس نقشه‌های هواشناسی می‌توان گفت‌ در استان تهران شاهد بارش مناسبی خواهیم بود که از ابتدای سال‌ تاکنون اتفاق نیفتاده است.

به گفته او در استان‌هایی مانند کرمانشاه و لرستان نیز بارش برف و باران به اندازه‌ای خواهد بود که از ابتدای سال تاکنون سابقه نداشته است. ‌

به این ترتیب می‌توان گفت این سامانه بارشی برای برخی از مناطق کشور ‌یکی از قویترین سامانه‌های امسال است.‌

فعالیت سامانه بارشی تا شنبه

بارش‌های سنگین و گسترده در کشور | فعالیت ‌قویترین سامانه بارشی سال ‌‌

براساس اطلاعات و داده‌های نقشه‌های هواشناسی کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی‌ می‌کنند که‌ فعالیت این سامانه بارشی تا اواخر هفته جاری تداوم خواهد داشت .

به این ترتیب می‌توان گفت ‌ فردا چهارشنبه از تعداد استان‌هایی که درگیر این سامانه بارشی هستند، کاسته خواهد شد.

ضیائیان در این باره عنوان می‌کند: برای فردا‌ بارش‌ها را در استان‌های کردستان، غرب‌ کرمانشاه، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، فارس، اصفهان، یزد، خراسان رضوی و شمالی و ‌گلستان خواهیم داشت.

آن طور که او توضیح می‌دهد در روز پنجشنبه نیز شهروندان در استان‌های کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، فارس، شمال کرمان و خراسان جنوبی شاهد بارش خواهند بود.

براساس نقشه‌های هواشناسی در روز جمعه نیز فعالیت این سامانه بارشی محدودتر خواهد شد و شهروندان  تنها در استان‌های‌ خراسان رضوی و جنوبی  و شمال غرب کشور بارش‌های پراکنده و خفیفی را تجربه خواهند کرد.

سامانه‌های جدید بارشی در هفته آینده

بارش‌های سنگین و گسترده در کشور | فعالیت ‌قویترین سامانه بارشی سال ‌‌

بنابراین می‌توان گفت این سامانه بارشی شنبه آینده آسمان کشور را ترک خواهد کرد و ‌در این روز شهروندان بارشی را شاهد نخواهند بود.

‌ رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا‌ در پاسخ به اینکه آیا  از شنبه آینده شاهد پایداری جو و بازگشت آلودگی هوا به‌ کلانشهرهای کشور خواهیم بود؟ عنوان می‌کند: پایداری جو به شکل موقت اتفاق خواهد افتاد، چون در هفته آینده نیز چند موج بارشی به کشور وارد می‌شود و هفته آینده نیز شاهد بارش‌هایی در کشور خواهیم بود.

او درباره قدرت این سامانه‌های بارشی نیز توضیح می‌دهد:‌ فعلا بررسی نقشه‌ها از این حکایت دارد که میزان بارش‌ها در سامانه‌های جدید نسبت به این روزها کمتر خواهد بود.

بارش‌های شدید در تهران

بارش‌های سنگین و گسترده در کشور | فعالیت ‌قویترین سامانه بارشی سال ‌‌

براساس نقشه‌های هواشناسی می‌توان گفت امروز استان تهران نیز بارش‌های قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. ‌ رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا‌ در این باره می‌گوید: بارش‌های خوبی را در استان تهران به ویژه شمال این استان شاهد خواهیم بود.

در واقع میزان بارش‌ها به حدی خواهد بود که می‌توان گفت از ابتدای سال تاکنون کم سابقه بوده است.

آن طور که او می‌گوید در شمال استان تهران بارش‌ها به شکل برف پیش بینی می‌شود و در شهر تهران نیز شهروندان ترکیبی از بارش برف و باران را تجربه خواهند کرد.

به گفته ضیائیان‌ شهروندان در مناطقی مانند دماوند و پردیس بارش برف قابل ملاحظه‌ای را شاهد خواهند بود.

لرزش زمین و سرما در خوی

بارش‌های سنگین و گسترده در کشور | فعالیت ‌قویترین سامانه بارشی سال ‌‌

این روزها شهروندان در خوی شرایط مناسبی ندارند، پس لرزه‌های زلزله  چند روز گذشته هنوز این ترس را در دل شهروندان حفظ کرده است که احتمال زلزله بزرگتری نیز وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از شهروندان ترجیح می‌دهند که در خارج از منازل مسکونی خود زندگی کنند، البته تخریب‌های ناشی از زلزله اخیر نیز سبب شده برخی ساختمان‌ها این شهر دیگر قابل سکونت نباشد.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا‌ درباره شرایط جوی در منطقه زلزله‌زده خوی عنوان می‌کند: بارش ها امروز سه‌شنبه دراین منطقه به شکل برف ‌خواهد بود.

آن طور که او توضیح می‌‌دهد احتمالا فردا، چهارشنبه بارش‌ها در خوی اندکی کاهش خواهد یافت. اما  شهروندان در روز پنجشنبه دوباره بارش برف را تجربه خواهند کرد.

‌به همین دلیل باید از دستگاه‌های اجرایی و حمایتی خواست، تدابیر لازم را برای کمک به شهروندان زلزله‌زده در نظر بگیرند تا کاهش دما و بارش برف و باران شرایط را برای آنها ‌سخت‌تر نکند.

 بحران آب پابرجاست

بارش‌های سنگین و گسترده در کشور | فعالیت ‌قویترین سامانه بارشی سال ‌‌

پرسش دیگری که این روزها ذهن برخی شهروندان را درگیر کرده است افزایش بحران آب در برخی مناطق کشور است، برای نمونه از شهر همدان خبر می‌رسد که سد اکباتان  فقط حدود 4 درصد آب دارد.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا‌ درباره تاثیر بارش‌ها بر کمرنگ شدن بحران عنوان می‌کند: اگر چه بارش‌ها منجر به بهبود و تعدیل شرایط منابع آب می‌‌شود. اما در کل ‌ نیمه  شمالی کشور کماکان درگیر بحران و کمبود آب است، زیرا‌ پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که تا آخر زمستان میزان بارش‌ها در این مناطق  در حد میانگین بلند مدت یا ‌شرایط نرمال نخواهد بود.

او درباره شرایط نیمه جنوبی کشور نیز عنوان می‌کند: البته میزان کاهش بارش‌ها در نیمه جنوبی به اندازه شمال کشور حاد نیست،‌ چراکه میزان بارش‌ها در این مناطق تا پایان زمستان می تواند به حد نرمال برسد و در برخی استان‌ها نیز بیش از حد نرمال ‌باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها